Už zase nakupujeme
Když začaly růst ceny, začala klesat naše ochota a někdy i schopnost nakupovat tak, jak tomu bylo dřív. Lidé nebyli na jednu stranu ani trochu nadšeni tím, jak klesala reálná hodnota našich peněz, jenže současně se snažili tyto peníze našetřit, protože jeden nevěděl, co přinese následující období a zda tyto nakonec nebudou ještě více potřeba.
Nakupování se tedy začalo omezovat. Buď se nedalo nic dělat, nebo se lidem prostě nechtělo utrácet. A obrat k lepšímu přichází teprve nyní, kdy už se zdá, že máme aspoň to nejhorší za sebou. Jistě, ceny zůstávají vysoké a nezdá se, že bychom ještě mohli očekávat jejich razantnější pokles, ale inflace zpomalila a příjmy lidí začaly růst, takže se tu přece jenom objevuje větší ochota utrácet. V lednu letošního roku jsme meziročně utratili o 2,4 procenta víc a ve srovnání s předchozím měsícem o procento víc, a to hlavně díky nakupování přes internet.
Zájem vzrostl hlavně o nepotravinářské zboží, pohonné hmoty a potraviny, přičemž u potravin šlo o první nárůst po dvaceti měsících, během kterých jsme jich nakupovali naopak stále méně. Úspěchy slavily hlavně internetové a zásilkové obchody, prodejny s kosmetickým, toaletním, farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. A pokles byl naopak zaznamenán především u výrobků pro domácnost, oblečení a obuvi.
I když není zmíněný nárůst nikterak enormní, ba dá se označit spíše jako minimální, dá se na něj přece jenom nahlížet s určitou dávkou optimismu. Protože je signálem, že se lidem vrací naděje, že bude finančně lépe. A to naznačuje i klesající inflace, která se dostala na úroveň, jaká tu nebyla od konce roku 2018. A to je přece hodně dlouhá doba
Dá se tedy doufat, že bude líp. Že obchody porostou a díky oživení spotřeby dojde k poklesu množství nahromaděných zásob a ekonomika se zase rozhýbe. Jak nás to učili vlastně i soudruzi za minulého režimu, kdy se podobně popisovala tzv. krize z nadvýroby, provázející onu špatnou kapitalistickou společnost.